ZAŁĄCZNIK
DO UCHWAŁY NR 55/VIII/03
RADY GMINY W BODZANOWIE
Z DNIA 9 kwietnia 2003 r.
Tekst jednolity
STATUT GMINY BODZANÓW
zatwierdzony uchwałą Nr 11/XVII/99 Rady Gminy w Bodzanowie z dnia 17 listopada 1999 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 114poz. 2720),
z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
- Uchwałą Nr 253/XXXV/2001 Rady Gminy w Bodzanowie z dnia 11 września 2001 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 200 poz. 3438) ,
- Uchwałą Nr 265/XXXVI/2001 Rady Gminy w Bodzanowie z dnia 21 listopada 2001 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 261 poz. 5968),
- Uchwałą Nr 55/VIII/03 Rady Gminy w Bodzanowie z dnia 9 kwietnia 2003 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego Nr 144 poz. 3570).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Bodzanów, zwana dalej ,,Gminą ’’ jest posiadającą jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy z mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą stanowią gminną wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie Radę Gminy, zwaną ,,Radą’’ oraz Wójta Gminy zwanego dalej „Wójtem” jako organu wykonawczego Gminy.
§ 2
1. Gmina położona jest w województwie mazowieckim i obejmuje obszar 13681ha.
2. Granice terytorjalne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze – sołectwa, osiedla oraz stosownie do potrzeb bądź tradycji – inne jednostki pomocnicze.
4. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:
a) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy,
b) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorem utworzenia tej jednostki,
d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
4a. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, wśród mieszkańców. Na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy, mającej charakter konsultacyjny.
5. Rejestr jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy prowadzi Wójt.
§ 3
1. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Bodzanów.
2. Herb Gminy utrwalony jest w załączniku nr 2 do niniejszego Statutu.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Gminy
oraz zasady ich realizacji
§ 4
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkalnego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy komunalnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziwego
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§ 5
1. Zakres działania Gminy określają:
1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy.
2) Porozumienia zawarte z jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,
3) Uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
2. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych odrębną ustawą.
§ 6
1. Gmina wykonuje zadania:
1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
2) poprzez gminne jednostki organizacyjne,
3) poprzez działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
Rozdział III
Władze Gminy
§ 7
Mieszkańcy Gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów do Rady Gminy i wyborów Wójta Gminy oraz w drodze referendum.
§ 7a
Organami Gminy są:
1) Rada Gminy,
2) Wójt Gminy.
§ 8
1. W sprawach samo opodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy i Wójta przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
2. Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.
3. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.
4. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
5. Referendum jest ważne jeśli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania
6. Tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.
§ 9
1. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba ze ustawa stanowi inaczej.
2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 10
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określa odrębna ustawa.
§ 11
1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych – na podstawie art. 17 ustawy.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§ 12
1. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:
1) uchwalenie Statutu Gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia Wójta stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powołanie i odwołanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Wójta,
4) uchwalanie budżetu gminy , rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Wójtowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególnie nie stanowią inaczej; do czasu określenia tych zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granice ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,
10) określa wysokość sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazwy ulic, i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji Rady Gminy.
2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
§ 13
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 1-2 Wiceprzewodniczących bezwzględną większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, określonego w § 11, w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. Wyboru osób, o których mowa w ust. 1, Rada dokonuje na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.
§ 14
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji na zasadach określonych w art. 20 ust. 2 i 2a ustawy.
2. W przypadku gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może dokonać czynności określonych w ust. 1 czyni to jeden z Wiceprzewodniczących Rady poprzedniej kadencji.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
§ 15
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących
w szczególności:
- zwołuje sesje Rady
- przewodniczy obradom
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał
- podpisuje uchwały
- reprezentuje Radę na zewnątrz
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 16
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko – chyba, że sama postanowi inaczej.
§ 16a
1. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie uchwał, o której mowa w ust. 1 w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 17
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Gminy stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.
§ 18
1. Rada może ze swojego grona powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osoby.
2. Komisje podlegają Radzie, przedkładają do zatwierdzenia plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
3. (skreślony).
4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
5. Zasady działania komisji reguluje Regulamin Rady Gminy stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.
6. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa w głosowaniu.
§ 19
Rada powołuje następujące Komisje stałe:
- Komisję Rewizyjną
- Komisję Planowania, Budżetu i Finansów
- Komisję Kultury, Oświaty, Zdrowia i Spraw Socjalnych
- Komisję Rozwoju i Działalności Gospodarczej.
§ 20
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący, Wiceprzewodniczący Rady ani też Radny wchodzący w skład Zarządu.
3. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego Statutu.
§ 21
Zakres działania Komisji niestałych ( doraźnych ) określa uchwała o ich powołaniu.
§ 22
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy.
§ 23
Zasady i tryb bezpośredniego wyboru Wójta określa odrębna ustawa.
§ 24
1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
2. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
§ 25
Wójt w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
§ 26
(skreślony).
§ 27
(skreślony).
§ 28
Wójt jest pracownikiem samorządowym z wyboru. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta właściwy jest Przewodniczący Rady z zastrzeżeniem § 12 ust. 1 pkt. 2.
§ 29
Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.
§ 30
1. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
§ 31
1.Do zadań Wójta należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Rady,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3a) składa radzie sprawozdania z realizacji uchwał, realizacji inwestycji oraz bieżącej działalności,
4) przygotowanie projektu budżetu oraz jego wykonanie, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno – gospodarczej,
5) gospodarowanie mieniem komunalnym,
6) rozstrzyganie o wstąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
7) zaskarżanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących zarządzeń Wójta,
8) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienie publiczne,
9) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
10) udzielanie pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
11) określenie zakresu spraw, których wykonanie Wójt może powierzyć Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy, do wykonania w jego imieniu,
12) opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i zmian tego Regulaminu,
2. Wójtowi Gminy przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowanie rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
3. W realizacji zadań własnych Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.
§ 32
1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.
2. (skreślony),
3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 33
1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Wójtowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3 ustawy.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Wójtowi absolutorium.
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada zapoznaje się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu Wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Wójta.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.
§ 34
1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.
§ 35
Jeżeli zgłoszony w trybie § 34 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.
§ 36
1. W przypadku wygaśnięcia mandatu Wójta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
2. Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Wójta.
§ 37
1. Wygaśnięcie mandatu Wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.
2. W przypadku wygaśnięcia mandatu Wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 38
1. Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta.
2. Po upływie kadencji Wójta, Zastępca Wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Wójta.
§ 39
Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania o następującej treści:
"Obejmując urząd Wójta gminy, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy." Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg."
§ 40
Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ja na zewnątrz.
§ 41
(skreślony).
§ 42
1. Majątek Gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 6.
2. Zasady zarządzania, o jakim mowa w ust. 1 określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
3. Wójt prowadzi rejestry: składników mienia gminnego i podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.
Rozdział IV
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 43
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze odrębnej uchwały z uwzględnieniem zasad określonych w § 2.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 44
Uchwały o których mowa w § 43 ust. 1 powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 45
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zabranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada Gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
§ 46
Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia gminnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego do korzystania.
§ 47
1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada może uchwalić corocznie załącznik do uchwały budżetowej określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rodzajów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocnicze, decydują o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1 obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
5. Jednostki pomocnicze Gminy mogą podejmować decyzje o wydatkowaniu środków budżetowych każdorazowo do kwoty określonej w uchwale lub w załączniku do uchwały budżetowej.
6. Decyzje, o których mowa w ust. 2-5 są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu majątkiem Gminy.
7. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2 przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.
§ 48
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
Rozdział V
Radni
§ 49
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. § 50
1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno Radni powstają i wypowiadają słowo ,, ślubują ’’. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady Gminy oraz Radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
§ 51
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady Gminy i jej komisji oraz innych instytucji, do których został wybrany i desygnowany.
§ 52
1. Radny ma prawo :
1) inicjatywy uchwałodawczej o ile ustawa nie stanowi inaczej
2) udziału w głosowaniu na sesjach Rady
3) występowania z interpelacjami oraz zapytaniami
2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.
3. Radni mogą tworzyć kluby Radnych. Zasady działania klubów Radnych określa Regulamin Klubów Radnych stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.
§ 53
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady Gminy, której jest członkiem. Rada Gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić Radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.
4. Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży na zasadach ustalonych przez Radę.
Rozdział VA
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.
§ 53 a
1. Działalność Rady i Wójta Gminy jest jawna.
2. Każda osoba zainteresowana ma prawo do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
3. Osobom zainteresowanym udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
a) protokoły z sesji,
b) protokoły z posiedzeń Komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
c) (skreślony),
d) rejestr uchwał Rady i Zarządzeń Wójta.
4. Dokumenty wymienione w ust. 3 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 53 b
1. Udostępnianie dokumentów winno odbywać się w siedzibie Urzędu Gminy w godzinach pracy Urzędu.
2. Godziny pracy Urzędu Gminy określa Regulamin Pracy Urzędu Gminy w Bodzanowie ustalony na zasadach odrębnych przepisów.
3. Na zapoznanie się z dokumentami wyraża zgodę Wójt, Zastępca Wójta, Sekretarz lub Skarbnik Gminy.
4. Udostępnienie dokumentów odbywa się na podstawie ustnego żądania osoby zainteresowanej. Nie jest wymagane uzasadnienie żądania.
5. Żądane dokumenty udostępnia się w czasie i miejscu uzgodnionym z osobą zainteresowaną, jednak nie później niż w ciągu 7 dni.
6. Dokumenty udostępniane są pod nadzorem pracownika udostępniającego dane dokumenty.
7. Osoba zainteresowana nie może być przy dostępie do dokumentów ograniczona w czasie.
8. Odmowa udostępnienia dokumentów następuje w formie pisemnej.
9. Odmowę uzasadnia się podając podstawę prawną odmowy.
§ 53 c
1. Osoba zainteresowana ma prawo sporządzać odpisy dokumentów.
2. W ramach prawa określonego w ust. 1 osoba zainteresowana może żądać sporządzenia kopii dokumentów.
3. Czynności sporządzenia kopii dokumentów techniką kserokopii są udostępniane odpłatnie.
4. Odpłatność za czynności określone w ust. 3 wynosi:
a) za sporządzenie odbitki kserograficznej format A4 – 1 zł. za stronę,
b) za sporządzenie odbitki kserograficznej format A3 – 2 zł. za stronę.
5. Sporządzenie kopii następuje po uiszczeniu opłaty do kasy lub na konto Urzędu Gminy.
6. O obowiązku poniesienia kosztów, ich wysokości i sposobie uiszczenia osoba zainteresowana jest informowana przez pracownika udostępniającego dokumenty.
7. Czynności o jakich mowa w ust. 3 dla Radnych Rady Gminy Bodzanów dokonywane są nieodpłatnie.
§ 53 d
Uprawnienia określone w § 53a-53c nie znajdują zastosowania lub podlegają ograniczeniu:
1) w przypadku podjęcia przez Radę, Komisję uchwały o wyłączeniu jawności posiedzeń,
2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej (art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego i art. 133 Ordynacji podatkowej).
3) w sprawach określonych przepisami ustawy:
- z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11 poz. 95, z późn. zm.),
- z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133 poz. 883, z późn. zm.),
- z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 109 poz. 1157)
- ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198).
Rozdział VI
Ogłaszanie aktów prawa miejscowego
§ 54
Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 30 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych katów prawnych ( tj. Dz. U. Nr 62 poz. 718, z późn. zm.)
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 55
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 56
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalania.
§ 57
Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu, traci moc obowiązującą dotychczasowy statut Gminy, zatwierdzony uchwałą Rady Gminy Nr 146/XXIII/96 z dnia 21 sierpnia 1996r.
Przewodniczący Rady Gminy w Bodzanowie:
J. Aftański