Budżet

Budżet Gminy Bodzanów na rok 2005




CZĘŚĆ OPISOWA BUDŻETU GMINY BODZANÓW




Budżet gminy na 2005 rok wynosi:

-dochody 12.177.825 zł
-wydatki 11.602.973 zł


Na spłatę pożyczek i kredytów zaciągniętych w ubiegłych latach przeznacza się kwotę 574.852 zł z nadwyżki budżetowej roku 2005.

Funkcjonowanie gospodarki finansowej gminy w toku opracowywania i realizacji budżetu regulują podstawowe akty prawne:
1.Ustawa z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001r Nr.142 poz.1591
z późn.zmianami)
2.ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (dz.U.z 2002r Nr.9 poz.84 z późn.zm)
3.Ustawa z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych (Dz.U.z 2003r Nr.15 poz.148
z późn.zm)
4.Ustawa z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.z 2003r Nr.203 poz.1966
5.Rozporzadzenie Ministra Finansów z 20 września 2004 r w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów , wydatków , przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dz.U.Nr.209 poz.2132 z 2004 r)
6.Uchwała Rady Gminy w sprawie zasad i trybu opracowania projektu budżetu gminy.

Do opracowania zbiorczego zestawienia dochodów i wydatków gminy wykorzystano materiały planistyczne ,skalkulowane dochody własne , a także założenia i wskaźniki Ministra Finansów , na podstawie których przyjęto,że :

-średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych planowany jest w wys. 3 %
-średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 3%
-składka na Fundusz Pracy planowana jest w wysokości 2,45 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne.
Składka na ubezpieczenie społeczne zostaje podzielona na odrębne składniki tj. ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Składniki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe opłacać będą w różnych częściach pracownicy i pracodawca.

Ustawa z 13 listopada 2003 r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego określa:
:
- źródła dochodów oraz zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów
- zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa


Źródła dochodów zostały w ustawie sklasyfikowane zgodnie z Konstytucją RP i są nimi:
-dochody własne
-dotacje celowe z budżetu państwa
-subwencja ogólna

Katalog dochodów własnych zawiera następujące pozycje:
-podatki i opłaty lokalne
-udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa
-opłata skarbowa
-karta podatkowa
-podatek od czynności cywilno-prawnych
-dochody z majątku gminy oraz inne dochody

Proponowany udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z założeniami Ministra Finansów wynosi 1.171.328 zł Wskaźnik udziału w podatku PIT w 2005 roku wynosi 35,61 %.
Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy. Realizacja tych dochodów może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu. W związku z powyższym, faktyczne dochody gminy z tego tytułu mogą być mniejsze od wielkości , które wynikają z informacji podanej przez Ministra Finansów.
W 2005 r gminy nie otrzymają z budzetu państwa jednorazowej zaliczki dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z tym zachodzi konieczność zabezpieczenia przez gminę w swoich budżetach środków , które zapewnią ciągłość finansowania zadań w pierwszych miesiącach 2005 r.

Przy opracowywaniu przez jst projektu budżetu na 2005 r po raz pierwszy będą miały zastosowanie procedury ostrożnościowe okreslone w art.45 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych .
Relacja deficytu budzetu państwa do dochodów budzetu państwa zgodnie z ustawą budzetową wynosi 29,3 %. Przygotowując budżet na 2005 rok należy przestrzegać przepisów , o których mowa wyżej.
Podatki i opłaty lokalne przyjęte ustawą o podatkach i opłatach lokalnych , ponadto za podstawę przyjęto Komunikat Prezesa GUS z 15.X.2004r w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r oraz obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 26.10.2004 r. w sprawie wysokosci górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych ( pozostawiając sprawę wymiaru podatku do decyzji Rady Gminy).
Średnia cena żyta obliczona za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r wg komunikatu GUS wynosi 37,67 zł za 1 q. Za podstawę szacunku dochodu w budżecie gminy przyjęto obciążenie 30 zł za 1 q( jak w 2004 roku).


Podatki lokalne poza rolnym również przyjęto na bazie roku 2004. Pozostałe dochody zaplanowane w oparciu o wykonanie dochodu w 2004r.

Nowa ustawa o dochodach JST nie doprowadziła do zwiększenia roli dochodów własnych w budżetach gmin, ale w porównaniu z poprzednio obowiązującym systemem zapewnia gminom podobne dochody. Niepokój nadal budzą wpływy z tytułu PIT, podatek ten charakteryzuje się zwykle słabszym wykonaniem niż planowany. W ten sposób gmina traci kilka procent dochodów z jednego z głównych źródeł swych podatków.



DOTACJE CELOWE NA ZADANIA ZLECONE

Zgodnie z art.88 ust.1 ustawy z dnia 26 11.1998r o finansach publicznych Wydział Finansów i Budżetu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie przekazał informacje o kwotach dochodów z zakresu administracji rządowej oraz dotacji celowych przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2005r.
Dotacje obejmują zadania w zakresie:
-administracji publicznej tj. ewidencja ludności, Urząd Stanu Cywilnego , obrona cywilna
-opieka społeczna , w tym:
-na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne,
-na ubezpieczenie zdrowotne
-świadczenia rodzinne
-utrzymanie ośrodka pomocy społecznej .
-weryfikacja spisu wyborców


Dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej określa załącznik Nr.1.a.
Dochody związane z realizacją zadań zleconych podlegające przekazaniu do budżetu państwa określa załącznik nr.1 c (dochody za wydanie dowodów osobistych, za uzyskanie informacji o danych osobowych).
Otrzymane dotacje mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie w toku dalszych prac nad budżetem państwa na 2005r.

Otrzymane dotacje są niewystarczające na realizację zadań i zachodzi potrzeba dofinansowania ze środków własnych gminy.




SUBWENCJA OGÓLNA

Zgodnie z art.7 ustawy dochodem gminy jest subwencja ogólna. Gminy będą otrzymywały subwencję ogólną składającą się z części:
-wyrównawczej
-równoważącej
-oświatowej
Część wyrównawcza subwencji ogólne składa się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej .Wysokość kwoty podstawowej ustalana jest w oparciu o dochody podatkowe.
Podstawę do ustalenia wysokości kwoty podstawowej na 2005 r stanowią dane ze sprawozdań z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy za 2003 r oraz dane o liczbie mieszkańców na dzień 31 grudnia 2003 r ustalonej przez GUS.
Dla naszej gminy część wyrównawcza subwencji ogólnej ustalono w wysokości 1.862.915 zł.
-z tego :
kwota podstawowa 1.332.775 zł
kwota uzupełniająca 530.140 zł.
-część oświatowa subwencji ogólnej stanowi 4.083.374 zł. Wstępna kwoty subwencji oświatowej została wyliczona dla gminy przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
i Sportu na podstawie wstępnych danych o liczbie uczniów w roku szkolnym 2003/2004 wg stanu na dzień 10 września br., danych o liczbie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych w sprawozdaniach na rok szkolny 2004/2005. W planowanej kwocie subwencji uwzględniono odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla byłych nauczycieli, obecnie emerytów i rencistów , wzrostu wydatków płacowych wynikających z planowanej w projekcie ustawy budżetowej waloryzacji wynagrodzeń.
Przekazane przez Ministerstwo Edukacji narodowej i sportu dane o kwocie subwencji oświatowej nie są danymi ostatecznymi. W chwili obecnej subwencja jest niższa o 2,4 % w stosunku do roku 2004.


O ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnych na 2005 r
Minister Finansów powiadomi w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej , zgodnie z art. 33 ust.1 pkt.2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Ogółem plan finansowy dochodów budżetowych gminy na 2005 rok wynosi 12.177.825 zł. Szczegółowy podział wg klasyfikacji budżetowej na działy, rozdziały i paragrafy zawiera załącznik Nr.1 do budżetu na 2005 r.






WYDATKI

W planie wydatków ujętych w kolejnych działach wyodrębnione zostały wydatki na funkcjonowanie zadań własnych tj. wydatków wykonywanych dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców jako lokalnej wspólnoty (art.7 ustawy o samorządzie gminnym) oraz wydatków na realizację zadań zleconych gminie. Plan finansowy wydatków określa załącznik nr.2 .

Wydatki budżetu gminy dzielą się na wydatki bieżące i majątkowe(inwestycyjne).
Wydatki bieżące stanowią zasadniczą część budżetu gminy i osiągnęły poziom
10.562.973 zł , co stanowi 91 % planu ogółem.
W wydatkach bieżących najwyższy udział wydatków odnotowano w działach:
-Oświata i wychowanie 4.869.614 zł
-Pomoc publiczna 2.053.820 zł
-Administracja publiczna 1.916.290 zł

Zaplanowane wydatki majątkowe stanowią kwotę 1.040.000 zł, tj 9% planu ogółem.

Zaplanowane środki finansowe na działalność bieżącą w poszczególnych w działach przeznacza się na :

dział 010-Rolnictwo

Plan 312.000 zł – z tej sumy kwota 12.000 zł przeznaczona jest na uregulowanie należnych składek na Izbę Rolniczą. Składka wynosi 2% ogólnej kwoty wpłaconego podatku rolnego.
Pozostała kwota na wydatki inwestycyjne.

Dział 400- Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię, gaz i wodę

Plan 175.000 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z eksploatacją , konserwacją sieci wodociagowych , stacji uzdatniania wody.




dział 600-Transport i łączność

plan 190.000 – z tego 70.000 zł z przeznaczeniem na utrzymanie dróg gminnych chodników,bieżąca konserwacja , żwirowanie , profilowanie , pozostała kwota 120.000 zł na wydatki inwestycyjne.


dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa

plan 85.000 – środki w tym dziale przeznaczono na remonty ,zakup materiałów
budynków komunalnych będących na stanie Urzędu Gminy. Zaplanowane
przez Zakład Komunalny zadania obejmują m.in.: remont budynku w Mąkolinie , budynku przy ulicy Poniatowskiego. Górnej.

dział 710- Działalność usługowa

plan150.000–środki w tym dziale przeznaczone na wykonanie opracowań geodezyjnych,
wypisów z rejestrów gruntów, nowych pomiarów i map ewidencyjnych służących
do korekty ewidencji gruntów oraz zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego,.

dział 750-Administracja publiczna
plan 1.916.290 – w tym:
-zadania zlecone urząd wojewódzki – 85.740 zł. Na realizacje tego zadania otrzymaliśmy
dotacje w kwocie 62.791 zł..
Środki finansowe przeznaczone są głównie na wynagrodzenia i pochodne od płac
pracowników wykonujących zadania w zakresie ewidencji ludności, urzędu stanu cywilnego
oraz obrony cywilnej.

-rada gminy – 55.000 zł z przeznaczeniem na wypłaty diet dla przewodniczącego rady
oraz pozostałych radnych za udział w posiedzeniach rady, komisjach .

-urząd gminy –plan 1.669.000 zł z przeznaczeniem na płace i pochodne od płac
oraz wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Urzędu ( naprawa sprzetu biurowego , zakup materiałów , czasopism, książek , uzupełnienie wyposażenia, aktualizację programów komputerowych , opłaty pocztowe, telekomunikacyjne , bankowe , remonty).W płacach zabezpieczono środki na zatrudnienie pracowników w ramach prac interwencyjnych ,publicznych.

-pozostała działalność plan 106.550 zł obejmuje działalność Gminnego Centrum Informacji.




dział 751-Urzędy naczelnych organów władzy państwowej ,kontroli i ochrony prawa

plan 1.317 z przeznaczeniem na realizację zadania zleconego -aktualizacja stałego rejestru
wyborców .

dział 754-Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
plan 81.500 w tym:

-ochotnicze straże pożarne (8 jednostek) –80.000 zł , z tego: ryczałt komendanta straży, wynagrodzenia kierowców i pochodne od płac, zakup paliwa oraz niezbędnych części do remontów samochodów, drobne remonty strażnic, ubezpieczenia strażnic i strażaków.
Obowiązek ochrony przeciwpożarowej wynika z ustawy z dnia 24 .08.1991 r. o ochronie
przeciwpożarowej (Dz.U z 2002r Nr.147 poz.1229 z późn.zmianami)

-obrona cywilna - 1.500 zł. z przeznaczeniem na utrzymanie i konserwację sprzętu techniczno-wojskowego będącego na stanie urzędu.

Dział 756 – Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadajacych osobowości prawnej oraz wydatki zwiazane z ich poborem

Plan 56.000 z przeznaczeniem na wydatki związane z poborem podatków i opłat lokalnych

dział 757-obsługa długu publicznego

plan 50.000 zł na opłaty odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek na realizację
zadań inwestycyjnych.

dział 758-różne rozliczenia

plan 10.000 rezerwa ogólna , która nie przekracza progu określonego w art.116 ustawy
o finansach publicznych tj. nie może być wyższa niż 1 % wydatków budżetu.

dział 801-oświata i wychowanie

plan 4.869.614 , zł w tym:
-szkoły podstawowe 2.677.974 zł, z tego: wynagrodzenia osobowe nauczycieli i pracowników obsługi , wypłaty dodatków mieszkaniowych i wiejskich , dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw „13 , pochodne od płac-składki na ubezpieczenia społeczne zakup materiałów i wyposażenia , pomocy naukowych , opłata za energię , usługi pozostałe ( usługi telekomunikacyjne ,pocztowe, . umowy zlecenia , itp.) ., wyjazdy służbowe, szkolenia , oraz odpisy na fundusz świadczeń socjalnych

-oddziały klas”0” w szkołach podstawowych – 145.900 ,powyższe zadań należy do zadań
własnych, nie jest finansowane z subwencji oświatowej.
Zaplanowane wydatki przeznaczone są na wypłaty wynagrodzeń oraz pochodnych od płac, drobne wydatki bieżące.
- przedszkola plan 511.000 zł – wydatki związane z utrzymaniem przedszkoli samorządowych w Bodzanowie i Miszewie. Zadanie własne gminy.
-gimnazja kwota 1.360 320 .zł - zaplanowane środki przeznaczone są na funkcjonowanie
dwóch placówek oświatowych gimnazjalnych , w wydatkach ujęte są wynagrodzenia i pochodne od płac oraz wydatki bieżące .

-dowożenie dzieci do szkól 124.420 zł , w wydatkach ujęto wynagrodzenie kierowcy
autobusu szkolnego , pochodne od płac, wydatki na zakup paliwa i części zamiennych,
wynajem autobusu z PKS. Zadanie własne gminy.
-dokształacanie i doskonalenie nauczycieli – 25.000 zł
-pozostała działalność kwota25.000 zł –środki pochodzą z subwencji na wypłatę świadczeń socjalnych dla byłych pracowników oświaty–nauczycieli emerytów i rencistów .

dział 851-Ochrona zdrowia
zaplanowane środki w tym dziale przeznaczone są działalność Centrum Profilkatyki
i Uzależnień w wysokości 90..000 zł (środki pochodzą z wpłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych)

dział 852 – Pomoc Społeczna

w tym dziale środki finansowe na wydatki pochodzą z dotacji w kwocie 1792.191zł na realizację zadań w zakresie pomocy społecznej . Z budżetu gminy na zadania własne
przeznaczono kwotę 261.629 zł, w tym zasiłki i pomoc w naturze ,wypłaty dodatków mieszkaniowych , dożywianie dzieci w szkołach i utrzymanie w części Gminnego Ośrodka Pomocy.


dział 854 –Edukacyjna opieka wychowawcza

Z planowanej kwoty 85.080 zł , środki pochodzą z subwencji z przeznaczeniem
na utrzymanie świetlicy szkolnej w Bodzanowie.

dział 900 –Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

na realizację zadań bieżących przeznaczono kwotę 661.892 zł , z tego na:
-gospodarkę ściekami –39.172 zł
-gospodarkę odpadami kwotę 22.000 zł
-oświetlenie ulic,placów i dróg, konserwacja oświetlenia –135.000 zł
-utrzymanie Zakładu Komunalnego jako jednostki budżetowej 368.720 zł
-zakup paliwa i części zamiennych, remonty pojazdów transportowych 55.000 zł
-wydatki związane z utrzymaniem targowicy –6.000 zł
-opłaty na rzecz ochrony środowiska związane z emisją zanieczyszczeń do środowiska
30.000 zł

dział 921 –Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

środki w kwocie 100.460 zł ujęto na funkcjonowanie biblioteki gminnej w Bodzanowie
i jej placówki w Miszewie oraz 25.000 na pozostałą działalność kulturalną .

dział 926-Kultura fizyczna i sport

kwota 70.000 zł przeznaczona jest na kulturę fizyczną, imprezy sportowe i rekreacyjne
na terenie gminy


WYDATKI MAJĄTKOWE

Na wydatki majątkowe tj. inwestycje oraz nakłady na zakupy inwestycyjne przeznaczono kwotę 1.040.000 zł.
z tego:
-realizacja wodociągu wsi Białobrzegi – 50.000 zł , ( na realizację tego zadania będziemy ubiegać się o pożyczkę w WFOŚ i GW. .W roku bieżącym realizacja prac projektowych.
-zbiornik małej retencji w leksynie 50.000 zł .Również na realizację tego zadania będziemy starali się o środki.
-restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich-wydatki związane z finansowaniem zadań objętych Sektorowym Programem Operacyjnym -200.000 zł.
-modernizacja drogi gminnej w Borowicach – 120.000 zł, ponadto złożyliśmy wniosek do funduszy strukturalnych o środki w wysokości 680.000 zł. Realizacja tego zadania będzie wykonana z chwilą uzyskania informacji o akceptacji naszego wniosku i przyznaniu środków.
- budowa oczyszczalni Bodzanów i rozpoczęcie realizacji-600.000 zł..Na to zadanie potrzeba będzie zaciągnąć pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
-wydatki związane z oświetleniem ulic i dróg 20.000 zł


Aby usprawnić lokalne układy komunikacyjne wyszliśmy z propozycją współpracy w finansowaniu i realizacji zadań drogowych na sieci dróg powiatowych .
Zadaniami , które można by było zrealizować przy dobrej współpracy , to droga w Wiciejewie, budowa chodnika w Miszewie . W ten sposób można racjonalnie podzielić środki budżetowe gminy i powiatu, jak i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie z funduszy zewnętrznych..
W celu pobudzenia aktywności środowisk lokalnych i ich zaangażowania w tworzenie oraz realizację lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich przystępujemy do Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego.” Uzyskane dofinansowanie pozwoliłoby na rozszerzenie zadań w zakresie utrzymania dróg w dziale 600, oświetlenia w dziale 900 oraz kultury w dziale 921.


Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 czerwca 2005 11:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1992
06 czerwca 2005 11:48 (Administrator) - Dodano załącznik
06 czerwca 2005 11:44 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu